Renkaanvaihto-ohjeet  

meijjän tyylillä (-07 Artsi, kuvat Kamppurin Hannu)

    

Laita pyörä pöydälle toisen renkaan päälle, jos ei ole pukkia käytössä -> ei tartte kykkiä lattialla.

Venttiilin sielu irti ja rengaslukko mahdollisimman löysälle -> saadaan rengas syvälle vanteen uraan.

Suihkuta saippualiuosta renkaan ja vanteen rakoon -> rengas luistaa helpommin pois huulelta.

Paina rengas pois vanteen huulelta, esim. rengasraudalla, kantapäilla, kuminuijalla.

 

    

Aseta vähintään neljä rengasrautaa n. 15 cm:n välein renkaan ja vanteen väliin, niin että vastapuolella vannetta ei ole rengaslukkoa ja venttiiliä -> rengas pääsee syvälle vanteen uraan.

Väännä raudat yksitellen, jättäen rattaan tai jarrulevyn alle jemmaan.

Koko huulta ei tarvitse irroittaa.

 

  

Sitten pyörä ympäri ja sama homma toisen puolen huulelle. Ennen vanhaan tuli otettua ensimmäinen huuli ja sisärengas kokonaan pois ja sitten väännettyä rengas vanteelta samaa kautta kuin ensimmäinen huuli -> raskasta.

 

  

Työnnä vanne renkaan pohjalle ja väännä se pois vanteelta sisärenkaineen.

Tarkasta vannenauha (halkastu ilmastointiteippi).

 

 

Takaisinlaittaessa liukasta renkaan huulet. Älä laita rengasrasvaa vannekehää vasten tulevalla syrjälle päälykumiin. Tunge sisärengas renkaaseen. Jos ei ole paksu sisärengas,niin laita hieman ilmaa -> jämäköityy.

  

Laita ensimmäisenä venttiili vanteen läpi ja hattu paikalleen -> ettei venttiili lipeä pois reijästä.

Sitten rengaslukon kohta. Poraa ihmeessä rengaslukolle reikä 15- 20 cm:n etäisyydelle venttilistä, jos rengaslukkosi on vastapäätä venttiiliä -> homma helpottuu.

  

Väännä loppu huuli raudoilla paikalleen.

Pöyrä ympäri ja toisen puolen huuli paikalleen käyttäen esim. kolmea rengasrautaa. Pukista saa apua käyttämällä pukin rautaa hyväks.

Aloita huulen laitto sellaiselta kohtaa, missä ei ole venttiliä ja rengaslukkoa -> rengas pääsee vanteen uraan.

Jos viimeiset sentit ahistaa, niin siinä voi käyttää apuna kuminuijaa -> ei hajoa sisärengas.

Lopuksi rengaslukon kiristys. Älä väännä aivan simokireeseen, vaan kiristä myöhemmin uudestaan -> lukko voi meinaan hajota.

  

Rengasrautana toimi hyvin Bilteman n.30cm (2,50e) pitkät hiukan viritetyt raudat, eli pää on viilattu ohuemmksi ja se knööli pois -> se oikein imasee raudan huulen ja vanteen väliin.

Tää Kytösen Veskulta ostettu rengaspukki on mahtava ja välttämätön soluhommissa.